← Πίσω στο blog

Κατάθλιψη: Δεύτερη αιτία θανάτου μέχρι το 2020!

Δείτε όλα τα άρθρα του NowDoctor.gr

Depression_high1

Γράφει η Χριστίνα Θάνου – Ψυχίατρος/Ψυχοθεραπεύτρια (http://nowdoctor.gr/cthanou )

Το 1994 καθιερώθηκε η 10η Oκτωβρίου ως ημέρα αφιερωμένη στην ψυχική υγεία. Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης αυτή η ημέρα έχει την δική της σημασία.

Όσο και αν προβάλει το οικονομικό ως το μέγιστο πρόβλημα δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε στα νούμερα που δίνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας: 154 εκατομμύρια, ο αριθμός των πασχόντων από κατάθλιψη ενώ ως το 2020 θα είναι η δεύτερη αιτία θανάτου παγκοσμίως. Οι πάσχοντες από σχιζοφρένεια είναι 25 εκατομμύρια, ενώ 95 εκατομμύρια υποφέρουν από διαταραχές σχετιζόμενες με κατάχρηση αλκοόλ.

Δεν είναι τα νούμερα που τρομάζουν όσο ότι πίσω από αυτά είναι άνθρωποι όλο και πιο οικείοι μας. Είναι κάποιος γείτονας που ξαφνικά κλείστηκε στο σπίτι του, κάποιος επιχειρηματίας που αυτοκτόνησε, κάποια φίλη μας που παίρνει χάπια…

Η κατάθλιψη πάει να γίνει εθνική μας αρρώστια: 7 στους 10 έλληνες είναι στα όρια της κατάθλιψης λόγω οικονομικής κρίσης.

Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι πίσω από την οικονομική κρίση φαίνεται να υπάρχει κάτι πιο βαθύ και ψυχολογικό. Αισθήματα απελπισίας, προδοσίας, απώλειας. Πένθος για ένα τρόπο ζωής που με βίαιο τρόπο ανατράπηκε. Όλα αυτά κατακλύζουν και εξουθενώνουν τις ψυχές των ανθρώπων.

Ένας κόσμος όπως τον συνηθίσαμε καταρρέει χωρίς να υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος προσαρμογής και αυτό οδηγεί σε θυμό και οργή που δεν έχουν τρόπο να εκδηλωθούν. Μοιραία λοιπόν οδηγούν σε περαιτέρω συναισθήματα εγκλωβισμού και ακινητοποίησης.

Το άγχος και η κατάθλιψη δεν αργούν να εμφανιστούν. Ωστόσο η κρίση μπορεί να είναι και η ευκαιρία για μια ανασυγκρότηση. Να γίνει ενα προσωπικο ξεδιάλεγμα στο τι θέλει ο καθένας. Να αφήσει πίσω του τα παλιά πρότυπα και το «λάιφ στάιλ” και να αξιολογήσει ο ίδιος τις ατομικές του ανάγκες. Να θέσει τα δικά του όρια, τις δικές του προταιραιότητες και θέλω.

Φροντίδα του εαυτού μας, καλή διατροφή, άσκηση και ύπνος, ουσιαστικές σχέσεις με τους ανθρώπους που μας ενδιαφέρουν, δραστηριότητες που μας ευχαριστούν. Αυτά μπορούν να βοηθήσουν στην συναισθηματική μας βελτίωση. Αν είναι απαραίτητο, τότε να απευθυνθούμε σε ειδικό ψυχικής υγείας.

Η παγκόσμια ημέρα ψυχικής υγείας πρέπει να γίνει ημέρα συνειδητοποίησης και αλλαγής προς το καλύτερο για τον καθένα μας. Να γίνει μέρα τιμής για όλους μας.